top of page

Hur du registrerar en svensk filial (undvik dessa misstag!)

I takt med en allt mer globaliserad värld, blir det också vanligare att företag verkar i andra länder än det lan de är registrerade i. Exempel på dessa fall kan vara då ett byggbolag kommer till ett grannland för att utföra en större byggentreprenad, eller då ett nytt säljkontor ska öppnas i ett grannland. Enligt svensk lagstiftning behöver ett utländsk bolag med verksamhet i Sverige antingen verka genom en registrerad filial, eller ett svenskt dotterbolag. I denna artikel kommer vi gå igenom hur du som utländskt bolag registrerar en filial i Sverige, samt vad detta innebär för ditt bolag.

Bild på mindre hamn på västkusten i Sverige, med mindre båtar tillagda vid träbryggor.

När behöver ett utländskt företag registrera en filial i Sverige?

Enligt den svenska filiallagen, ska ett utländskt företag bedriva sin verksamhet i Sverige genom dotterbolag, registrerad filial, eller agentur. Det mest använda alternativet, av dessa, är att antingen starta ett dotterbolag eller en filial. Det finns för- och nackdelar med alla alternativ, men generellt sett kan det sägas att många upplever filialregistrering som det enklaste alternativet – eftersom något nytt bolag inte behöver startas.


Skyldigheten att registrera en filial inträder så snart ett utländskt bolag har verksamhet i Sverige. I förhållande till företag från EU- EES-stater, föreligger dock något andra krav, vilket innebär att företag från dessa länder kan ha en mer betydande närvaro i Sverige utan att behöva registrera en filial, givet att företaget i fråga använder sig av rätten till fri förlighet för tjänster.

Det finns även undantag för särskilda branscher, varav byggentreprenader som drivs av företag utanför EU/EES kan vara i Sverige längre tid innan kravet att registrera en filial uppstår.


Hur registrerar man en filial i Sverige?

I Sverige är det den statliga myndigheten Bolagsverket, som har hand om filialregistreringar. Ett utländskt företag behöver lämna in en skriftlig ansökan, i ett särskilt fastställt formulär, för att registrera en filial. Ett antal bilagor måste skickas in tillsammans med ansökan, för att denna ska vara komplett.


Då en filial registreras i Sverige, måste en CEO utses av det utländska företaget. Denna person ska vara bosatt i Sverige eller annat EU/EES-land. Det går även att utse en särskild person som är behörig att motta korrespondens i filialens namn.


Utöver att ansöka om filialregistrering med svenska Bolagsverket, måste ett utländskt företag också vidta vissa svenska skatteregistreringar, så som ansökan om F-skatt, moms och inlämnande av en preliminär inkomstdeklaration. Om filialen har anställda i Sverige, ska filialen också registrera sig som arbetsgivare och följa svenska skatte- och arbetsrättsliga regler i förhållande till de anställda.


Att påbörja sin verksamhet i Sverige genom att starta en filial, medför att ett flertal rättsliga bedömningar måste göras, samt att ansökan måste göras utifrån bedömningarna. Vi rekommenderar alltid att utländska företag anlitar professionell expertis för att bistå med detta.


Kostar det något att registrera en filial i Sverige?

Svenska Bolagsverket tar ut en avgift på SEK 2 500 för att registrera en filial i Sverige. Summan motsvarar ungefär EUR 220, eller USD 240.


Vad är konsekvenserna av att ha en registrerad filial i Sverige?

En registrerad filial är bokföringsskyldig på samma sätt som om det utgjorde ett svenskt företag, vilket innebär att bokföring ska ske utifrån svenska regler. Det bör observeras att bokföringen ska vara skild från det utländska företagets egna bokföring.


En registrerad filial är dessutom skyldigt att varje år avsluta med en årsredovisning eller årsbokslut. I vissa fall måste denna skickas in till Bolagsverket – i andra fall inte.


Inkomstskattemässigt innebär en filial oftast att det utländska bolaget som startat den har ett s.k. ”fast driftställe” i Sverige, vilket innebär att det utländska bolaget är skyldigt att betala bolagsskatt i Sverige på vinst som är hänförlig till filialens verksamhet. Av detta följer att ett en svensk inkomstdeklaration ska lämnas in av en filial, i de allra flesta fall. Den uppmärksamma läsaren förstår då att det finns risk att det utländska bolagets överskott beskattas i både Sverige och i det land bolaget är registrerat i. Detta är riktigt – och därför måste skatteavtal tillämpas – vilket generellt sett ska göras av skattemyndigheten i det land bolaget är registrerat i.


Vad är konsekvenserna av att inte ha en registrerad filial i Sverige, trots att man borde?

Om ett utländskt företag inte registrerar en filial i Sverige, trots att juridisk skyldighet att göra detta föreligger – kan ett flertal rättsliga konsekvenser träffa företaget och dess företrädare:


  • I filiallagen stadgas att böter kan åtdömas en person, om denne bedriver verksamhet i Sverige utan att registrera en filial med en verkställande direktör (CEO).

  • En företrädare för ett utländskt företag som inte uppfyller bokföringsskyldigheten som föreligger för ett utländskt företag som borde ha registrerat en filial, kan dömas för bokföringsbrott i Sverige. Fängelse i upp till sex år riskeras då en person gör sig skyldig till bokföringsbrott.


Representerar du ett utländskt företag som avser att påbörja viss verksamhet i Sverige? Hör av dig till oss, för att få vägledning och assistans med det utländska bolagets juridiska skyldigheter i Sverige, vad gäller såväl registreringar, skatter, ekonomi och mycket annat.





0 kommentarer

Comments


bottom of page