top of page

Svensk beskattning av båtförmån

Sverige tillämpar ett strikt förhållningssätt vad gäller beskattning av förmåner. Enligt rättspraxis från Högsta Förvaltningsdomstolen har det ansetts tillräckligt att en person har ”dispositionsrätt”, alltså möjlighet att nyttja exempelvis en båt, för att personen ska bli beskattad för båtförmånen. En person kan alltså bli beskattad på värdet det kostat att hyra en båt, även om personen inte nyttjar båten, som rent av kanske finns i ett annat land. Men under senaste tiden har vissa undantag öppnats upp.  


Bild som visar en segelbåts infart i en marina, med parkerade båtar liggandes vid brygga i trä.

Vad är en förmån?

Enligt svenska inkomstskattelagen, ska förmåner som en individ får på grund av tjänst, alltså anställning, tas upp till beskattning. Förmåner är exempelvis om en arbetsgivare står för kostnaden för något som kommer den anställde till del, som exempelvis att den anställde har rätt att privat nyttja en bil som tillhör arbetsgivaren. Då uppstår i regel en skattepliktig bilförmån.

Det kan även vara fråga om att den anställde får en semesterresa betald av sin arbetsgivare, eller att arbetsgivaren ger kläder till arbetstagaren som inte är speciellt utformade för att endast nyttjas i tjänsten, så som en uniform eller liknande.


Hur beskattas förmåner i Sverige?

Förmåner p.g.a. anställning beskattas med svensk skatt på tjänsteinkomst, alltså med progressiv skatteskala med upp till 55 % skatt. Som huvudregel ska även svenska arbetsgivaravgifter utgå på värdet av en skattepliktig förmån.


Vad är uttagsbeskattning?

Förmånsbeskattning utgår när en person åtnjutit en förmån p.g.a. anställning. Det kan dock vara så att en person åtnjutit en förmån, men att det saknas koppling till en anställning, och att kopplingen snarare är att personen i fråga äger bolaget som försett personen med förmånen. I sådant fall är det istället fråga om ett s.k. ”uttag”, som beskattas enligt reglerna för ”uttagsbeskattning”.


Huvudregeln vid uttagsbeskattning är att man ser den uttagna ”förmånen” som utdelning hos mottagaren, och att värdet av förmånen tas upp som en skattepliktig inkomst hos bolaget. Individen blir således beskattad för en kapitalinkomst, medan bolaget får en inkomst som kan beskattas med bolagsskatt.


Vad är en båtförmån?

Enligt svensk rättspraxis från Högsta Förvaltningsdomstolen, är det tillräckligt att en person har ”dispositionsrätt” till exempelvis en båt, för att denne ska beskattas för en båtförmån. Det ska alltså, som huvudregel, inte göras någon bedömning av huruvida en båt faktiskt har använts av en person. Istället är det tillräckligt att konstatera att personen haft möjlighet att använda båten. Följaktligen kan en båtförmån alltså uppstå trots att personen befunnit sig i ett annat land än båten.


En ny dom har dock kommit att ändra rättsläget något. I domen menade domstolen att det inte gick att beskatta en dispositionsrätt när det var fråga om en person som fått en förmån utan koppling till anställning. Närmare bestämt, slog domstolen fast att det vid uttagsbeskattning krävs att personen faktiskt har åtnjutit själva förmånen. Domen öppnar upp för att innehavare till bolag som äger en båt kan undgå att beskattas för den tid då innehavaren inte använder båten i fråga. Det krävs dock, som sagts, att personen inte fått nyttja båten p.g.a. anställning – vilket får anses innebär att personens aktivitet i bolaget måste vara relativt passivt.


Vilka undantag finns till beskattning av båtförmån?

Om en individ äger en båt, genom ett bolag som ägs av individen, så ska också poängteras att ingen beskattning utgår för den period båten i fråga är uthyrd, eller inte kan nyttjas p.g.a. exempelvis renovering eller liknande. Sannolikt bör inte heller någon förmånsbeskattning ske, eller i vart fall mycket begränsad beskattning ske, för period då en båt är upptagen på land.


Det kan även tänkas att ett skatteavtal kan sätta stopp för svensk förmånsbeskattning av en båt. Då krävs dock generellt sett att personen i fråga är obegränsat skattskyldig (tax resident) i något annat land än Sverige.


Slutligen finns möjligheten att undgå beskattning, om man kan visa att det inte finns ett tjänsteförhållande mellan personen och bolaget – och att nyttjanderätt till båten istället beror på att personen äger aktierna i bolaget i fråga, så som beskrivet ovan.


Bör jag köpa en båt genom mitt bolag?

Så som konstaterats i artikeln är risken att bli föremål för svensk förmånsbeskattning synnerligen hög, vid inköp av en båt genom ett bolag. Skatteverket tenderar dessutom, vid värdering av förmåner, att använda vecko-priser som erbjuds turister för hyrning av samma typ av båt, vilket kan rendera oerhört höga förmånsvärden. Om individen inte har deklarerat en båtförmån kan dessutom skattetillägg på 40 % tillkomma.


Men, om det kan säkerställas att uttagsbeskattning istället ska ske, för att det saknas ett anställningsförhållande mellan bolaget som äger båten och bolagets ägare, kan det skattegrundande beloppet begränsas till tid då båten faktiskt har nyttjats av personen eller närstående till denne.


I vissa fall kan den svenska förmånsbeskattningen också undgås med hjälp av tillämpning av ett skatteavtal som Sverige ingått med annat land.

 
 

Comments


bottom of page