top of page

Undvik dessa misstag vid en skatterevision

Skatteverket genomför löpande skatterevisioner av både företag och individer i Sverige. Syftet är att försöka komma åt fall av misstag och fusk. Men inte allt för sällan går Skatteverket på för hårt och driver en linje som inte är förenlig med skattelagstiftningen. För att säkerställa att onödiga risker inte tas vid en revision, finns det en hel del saker som är bra att ha med sig.

Bild av den så kallade eriksbergskranen i Göteborg.

Vad är en skatterevision?

En skatterevision är en slags utredning som påbörjas av Skatteverket. Utredningens primära syfte är att bedöma om ett bolag eller en individ har uppfyllt sina skyldigheter ur skatte- och socialavgiftshänseende.


Hur inleds en skattevision?

Oftast inleds en skatterevision genom att Skatteverket sänder en så kallad ”Fråga” till den skattskyldige. Ett exempel på en sådan fråga, kan vara en uppmaning att inkomma med underlag kring ett visst avdrag, eller specifika delar av ett företags bokföring.


Skatteverket har under vissa år särskilda fokusområden som myndigheten arbetar mot. Ett exempel på ett sådant område är kryptovalutor, som Skatteverket bedömt är mer utsatt för fusk och misstag än andra typer av inkomster. Det är också inte ovanligt att kontantintensiva branscher kontrolleras mer hårt än andra.


I vissa fall inleds en revision på grundval av information som kommit Skatteverket tillhanda genom tips eller genom ett beskattningsärende som rör en annan individ eller ett annat företag. Det finns även fall då information från andra stater kan leda till att Skatteverket inleder revision. Vi syftar då delvis på information som erhålls genom så kallad automatiskt informationsutbyte (”CRS”), men även på information som erhållits genom ad-hoc samarbete mellan olika länder.


Vilka är stegen i en skatterevision?

Vanligtvis utförs en skatterevision enligt följande steg:


  1. Beslut om revision – Skatteverket är skyldiga att fatta ett formellt beslut om att inleda revision.

  2. Insamlande av information – Skatteverket ställer frågor till den skattskyldiga för att få tillräckligt med information för att kunna bedöma om den skattskyldige gjort rätt. Skatteverket kan i vissa fall göra fysiska besök på exempelvis ett företags kontor. I sådant fall finns tydliga förhållningsregler kring vad Skatteverket får göra respektive inte göra.

  3. Uppföljande frågor – ofta ställer Skatteverket en mängd följdfrågor kring det material den skattskyldige inlämnar till Skatteverket.

  4. Förslag till beslut – Enligt svensk skattelag, är Skatteverket skyldiga att ta fram och kommunicera ett så kallat förslag till beslut. Den skattskyldige ska få tillfälle att yttra sig över förslaget.

  5. Beslut – Om Skatteverket inte hittat något de vill anmärka på, så kan revisionen avslutas här. I annat fall kan Skatteverket besluta om omprövning, av exempelvis ett bolags inkomstbeskattning.

  6. Ev. överklagan – Om den skattskyldige är missnöjd med Skatteverkets beslut, kan denne överklaga beslutet till behörig förvaltningsrätt. Skatteverket måste då först fatta ett så kallat ”obligatoriskt omprövningsbeslut” innan domstolen kan ta över ärendet.


Kan jag överklaga Skatteverkets beslut?

Ja – i alla fall då Skatteverkets revision lett till ett beslut om högre skatter eller avgifter, kan den skattskyldige överklaga Skatteverkets beslut till en förvaltningsrätt. Överklagan kostar inga pengar, men självfallet kostar det att få assistans av en jurist.


Kan jag få ersättning för ombudskostnader?

Enligt svensk skattelagstiftning finns det viss möjlighet att få ersättning från staten för ombudskostnader som uppstått i samband med en skatterevision. Det krävs dock typiskt sett, att den skattskyldige vinner framgång i revisionen, det vill säga att Skatteverket inte påför någon ytterligare skatt, eller att en domstol dömer till den skattskyldiges fördel. I vissa fall finns även möjlighet att erhålla ersättning från exempelvis en företagsförsäkring.


Vad är viktigt att tänka på vid en skatterevision?

Det vanligaste misstaget vid en skatterevision är att inte anlita ett ombud i tid. Ofta inleds en mindre revision med några skriftliga frågor, som kan synas obetydande. Vi ser dock att det i många fall är så att personen eller företaget som utsätts för revisionen ofta inkommer med svar eller underlag som ytterligare försämrar personens eller företagets ställning.


Det är viktigt att ha en tydlig strategi i hur Skatteverket ska bemötas, samt att ha insikt i vilka följder ett visst agerande kan ha rent rättsligt.


Hur kan jag förbereda mig för en skatterevision?

Att ha ett organiserat förhållningssätt till skatter är grundläggande för att ta sig igenom en granskning av Skatteverket utan problem. Det är med andra ord viktigt att se till att man löpande följer gällande regelverk, samt att ha dokumentation som styrker detta.


Man kan exempelvis ta fram s.k. ”defense-files”, som utgör en slags riskbedömning och förhållningsregler inom ett visst område. Denna defense-file kan vid granskning eller revision lämnas in till Skatteverket.

 

Är du eller ditt företag föremål för en skatterevision? Tveka inte att kontakta oss på nomadtax för att erhålla assistans kring hur du ska agera.

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page